Thonik wint Rotterdamse Designprijs 2007

Ontwerpbureau Thonik heeft de tweejaarlijkse, prestigieuze Designprijs van de stad Rotterdam gewonnen. De internationale jury was erg gecharmeerd van het werk dat het bureau ten behoeve van de SP heeft gemaakt, in de laatste anderhalf jaar: drie campagnes èn een nieuwe huisstijl. Zij koos unaniem voor het Amsterdamse bureau.

De tentoonstelling

De jury bestond uit Didier Krzentowski, directeur van Galerie Kreo in Parijs; Gareth Williams, conservator van het Victoria and Albert Museum in Londen; Fernando Brizio, ontwerper te Lissabon; en voorzitter Bas Heijne.

Thomas en Nikki op video op de tentoonstelling

Omdat Thomas Widdershoven en Nikki Gonnissen (van Thonik) vanwege droeve omstandigheden vanmiddag niet aanwezig konden zijn in Museum Boijmans Van Beuningen, hadden ze mij – als opdrachtgever – gevraagd de prijs samen met medewerkers van het bureau in ontvangst te nemen. Een hele eer.

Uit het juryrapport:

Dat de campagne een hoge mate van authenticiteit uitstraalt en voelbaar contact houdt met het grassroots-imago van de partij, is te danken aan de wijze waarop studio Thonik de balans tussen speels design en politieke ernst heeft weten te bewaren. Dat moet de belangrijkste reden zijn van het doorslaande succes van de campagne.
(…)
De campgane die Thonik in opdracht van de SP vormgaf, staat volgens de jury van de Designprijs, met zijn mengeling van klaarheid en speelsheid, in de beste traditie van de Nederlandse design, maar laat tegelijkertijd een nieuw maatschappelijk elan zien, dat behalve een bekroning ook navolging verdient.

Namens de jury,
Bas Heijne, voorzitter

De Soep-Express was er ook

In mijn dankwoord heb ik gezegd dat we geprobeerd hebben ‘vorm en inhoud’ zoveel mogelijk te laten samenvallen. Ontwerpen voor de SP moeten dus – net zoals onze politieke inzet – duidelijk en herkenbaar zijn, éénduidig en zelfbewust, maar ook sympathiek.

De samenwerking van de SP met Thonik betekent een goed evenwicht tussen creativiteit en gevoel voor realiteit, èn… heel veel plezier. Tot slot, riep ik op tot minder ruimte voor marketing en reclame, en meer ruimte voor eigenzinnige ontwerpers en esthetiek.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 30 juni 2007 :: 21.07 uur

31 Comments

31 reacties

  1. Thomas, Nikki, Tijl en alle andere mensen van Thonik: van harte gefeliciteerd! En de SP met het vinden van zo´n geweldig ontwerpbureau!

    Reactie door Marianne — zaterdag 30 juni 2007 @ 21.26 uur

  2. De posters van de SP waren al van zeer grote afstand zeer herkenbaar. Zeker mooier dan de oubollige posters met lullige foto van de regentenpartijen.
    De enveloppen zijn trouwens ook leuk, iedere envelop weer een verrassing.
    Proficiat Thonik !

    Reactie door Irma — zaterdag 30 juni 2007 @ 22.33 uur

  3. Ja, de reclame’s zijn soms erg suggestief (in negatieve zin; inspelend op minder sterke kanten van het publiek), hopelijk wordt deze (dit begrip) weer snel beschikbaar, krijgt de reclame weer een goede naam wat het zou moeten zijn, en is de reclame weer echt, voor jullie Thonik! Gefeliciteerd. (Gefeliciteerd Jan!)

    Eerlijk gezegd, ik moest even zoeken naar hun werk, maar een goed ontwerp hoeft niet altijd op te vallen. Die valt samen. Dit moest ik nog even zeggen. OK, ik zit te liegen. Gefeliciteerd, voor een goeie zaak!

    Reactie door Bas Schoutsen — zaterdag 30 juni 2007 @ 22.44 uur

  4. Geweldig Thonik. Gefeliciteerd samen met jullie opdrachtgever SP.

    Reactie door Gloria — zaterdag 30 juni 2007 @ 23.55 uur

  5. Hallo Jan.Ik was vanmiddag aanwezig, bij de uitreiking van de designprijs van de stad Rotterdam, wat ben je dan trots, dat je lid mag zijn van deze partij. Gefeliciteerd SP, met deze jonge honden[THONIK]. Groeten Gerard.v.d.Voort.

    Reactie door gerard — zondag 1 juli 2007 @ 0.01 uur

  6. SP & Thonik feli met jullie prijs.

    En nu de burgers nog met het begrip winnen.

    SP. we zijn der voor U.

    Reactie door Tukkersterror — zondag 1 juli 2007 @ 1.04 uur

  7. Gefeliciteerd.
    Eigenlijk kon het ook niet anders.
    We hingen niet massaal de sponsjes aan de keukenmuren.
    Het staat symbool voor even niet afwassen, maar laten doen door onze kinderen.
    Sterkte en succes voor de ontwerpers en dank aan Jan en SP als modernste designopdrachtgever van dit moderne land.

    Reactie door Willij Vanderlinden — zondag 1 juli 2007 @ 1.54 uur

  8. Kabouter Butplug!

    Reactie door Bert — zondag 1 juli 2007 @ 7.29 uur

  9. Heel jammer dat Thomas en Nikki de prijs niet in ontvangst konden nemen.
    Ik wens ze, wat de omstandigheden ook mogen zijn, in ieder geval sterkte op de eerste plaats.
    En vervolgens;
    ” Heel hartelijk gefeliciteerd met de prijs, die is dubbel en dwars verdiend.”

    Reactie door Henny — zondag 1 juli 2007 @ 7.59 uur

  10. [...] SP weer in de prijzen! [...]

    Pingback door Weblog Ger Wouters » Designprijs voor huisstijl SP — zondag 1 juli 2007 @ 8.34 uur

  11. Wederom gefeliciteerd alle mensen van het ontwerpbureau Thonik.

    Ere wie ere toekomt

    Verders sluit ik mij aan bij de reactie van Henny @9

    Reactie door Pool — zondag 1 juli 2007 @ 10.50 uur

  12. de tomaat is gepikt van apple…

    Reactie door Dominik Barenski — zondag 1 juli 2007 @ 12.12 uur

  13. Tsja,

    da’s alles wat ik hier mag zeggen over het design.

    Reactie door Gaudoin — zondag 1 juli 2007 @ 12.12 uur

  14. gefeliciteerd met jullie designprijs,sluit mij ook aan bij de reactie van henny.

    Reactie door visgert — zondag 1 juli 2007 @ 12.16 uur

  15. En zo keek Kabouter Buttplug trots toe :)

    Reactie door van den heuvel — zondag 1 juli 2007 @ 13.58 uur

  16. Gefeliciteerd Thonik,

    Geweldig dat jullie zijn beloond met deze prijs.
    Ga vooral door!

    Reactie door kitje — zondag 1 juli 2007 @ 14.31 uur

  17. Wat heb je eraan als het je uiteindelijk niets opleverd. Beter slechte reclame met een hoog verkoopresultaat, dan mooie reclame met verlies. Oftewel prachtige verkiezingscampagne, maar weer in de oppositiebankjes aan de zijkant.

    Reactie door Vermeer — zondag 1 juli 2007 @ 16.09 uur

  18. Hartelijk gefeliciteerd ontwerpers en Sp,voor de zoveeltse keer ga zo door .Vermeer ben jij altijd zo negatief of heb je je dag niet vandaag,je weet inmiddels toch wel hoe alles in elkaar steekt wat betreft de SP hoe die buiten de deur gehouden is!!!!!!

    Reactie door wem — zondag 1 juli 2007 @ 17.45 uur

  19. 17 Vermeer

    Het gaat hier even in eerste instantie om creatieve geesten die een zeer mooi product geleverd hebben. Dat de SP een jong bureau die kans geboden heeft alsmede dat het haar ook ten goede is gekomen dus het doel bereikt heeft zegt weldegelijk iets over het concept en de uitvoering daarvan. Daar is heel goed over nagedacht en de uitvoering is af.

    Reactie door Henny — zondag 1 juli 2007 @ 19.59 uur

  20. @17
    Kan Vermeer wel begrijpen, dit soort prijzen zijn ingesteld voor de bevrediging van een kleine doelgroep waarbij de borrel,snack en wat was het gezellig vandaag de hoofdrol spelen.
    Er zijn veel van dit soort nutteloze en onzinnege prijzen.
    Het zijn commerciële instellingen die dit soort prijzen maken dus het is niets anders dan een ordinaire reclame die nog veel geld kosten ook.
    Of wel we gaan ons zelf publiekelijk een veer in het achterste steken.
    Wat moet de man op de straat hiermee in mijn ogen helemaal niets.

    Reactie door De Hakker — maandag 2 juli 2007 @ 8.04 uur

  21. Ik vond de Turks Fruit kloon erg origineel en nieuw. Hoe noemen ze dat? Oude wijn in nieuwe zakken.

    Reactie door Gaudoin — maandag 2 juli 2007 @ 9.41 uur

  22. @ Henny,

    Ik zie het originele niet in het concept, maar dat zal wel aan mij liggen dan. Zat Thonik zelf in de jury ofzo?

    Reactie door Gaudoin — maandag 2 juli 2007 @ 9.47 uur

  23. De SP zou zich beter bezig kunnen houden met daklozen mensen , die op de SP hebben gestemd , dan zich bezig houden met PR-verrijking .

    Reactie door Fred — maandag 2 juli 2007 @ 15.03 uur

  24. Fred,volgens mij heb jij het verstand van een puber.Als dakloze heb je geen adres,dus kan je niet meedoen aan de verkiezingen.Fred bijdehandje,PvdAer? Gerard

    Reactie door gerard — maandag 2 juli 2007 @ 23.35 uur

  25. Gaan we lekker kissebisse??? onvolwassen hoor, Gewoon iemand zijn prijsje gunnen, als dat al niet eens kan en natuurlijk moet de dakloze medemens geholpen worden, maar mag het ook en en zijn!!En wat doe je er zelf aan is dan de vraag,TOCH??? groet Wil

    Reactie door wil riethorst — dinsdag 3 juli 2007 @ 10.02 uur

  26. Had wel zo eits verwacht. Het is een heel prettige huisstijl, overzichtelijk neit te druk, en herkenbaar. Het kon alleen maar in de prijzen vallen ;)

    En @23, Als de mensen die op de SP stemmen allemaal dakloos zijn, dan hebben we een serieus probleem in Nederland mag ik wel zeggen!!!!!!!

    Reactie door Micky — woensdag 4 juli 2007 @ 10.01 uur

  27. Hier het videoverslag van de Rotterdamse designprijs op Bright.nl.

    http://www.bright.nl/dinsdag-designdag-rotterdamse-designprijzen

    Reactie door Florine — woensdag 4 juli 2007 @ 13.09 uur

  28. @27 Florine
    Dank voor deze video-impressie, kunnen we ondanks de staatsomroep toch een beeld krijgen van de intentie’s en ontwerpen van de Rotterdamse designprijs. Duh :)

    Reactie door Elsemie — woensdag 4 juli 2007 @ 14.28 uur

  29. 22.Gaudoin.

    Zou dat niet juist de ‘kracht’ kunnen zijn.

    Reactie door Henny — donderdag 5 juli 2007 @ 10.05 uur

  30. Thonik, gefeliciteerd!!
    Zoals ik hieronder kan lezen vinden sommige mensen dit een onzinnige prijs, maar daar ben ik het absoluut niet mee eens. Hier doet een bureau het tenslotte voor, de eventuele extra omzet is voor het bedrijf/ de organisatie en de waardering is voor het bureau. Bovendien kunnen mensen het dan wel onzinnig vinden, maar bedenk wel dat de SP hierdoor nog meer in het nieuws komt en meer free publicity krijgt… Sja mensen.. even beter nadenken.

    Nogmaals, mijn complimenten aan Thonik..

    Reactie door Lotte — vrijdag 6 juli 2007 @ 13.19 uur

  31. Gefeliciteerd.
    Eigenlijk kon het ook niet anders.
    We hingen niet massaal de sponsjes aan de keukenmuren.
    Het staat symbool voor even niet afwassen, maar laten doen door onze kinderen.

    Reactie door Johan — zondag 29 juli 2007 @ 22.18 uur