Toespraak voor ‘nieuwe-ledendag’ in de Tweede Kamer
3 november, Den Haag
De SP organiseerde vandaag een feestelijke bijeenkomst voor haar nieuwste leden. Bijna 500 mensen kwamen naar Den Haag voor kennismaking, rondleiding en een pittige discussie met SP-Kamerleden. Het was geweldig om zoveel enthousiasme te zien, en te horen. De redenen waarom mensen lid worden zijn divers, maar ze hebben één ding gemeen. Ze willen zich allemaal inzetten voor een Beter Nederland!
Hieronder mijn slottoespraak. Voor een foto-reportage kijk je hier en het verslag op de SP-site vind je hier.
Get the Flash Player to see the wordTube Media Player.
72 reacties
Ben weer helemaal opgekikkert bij het zien van de foto’s nieuwe ledendag. Heb ook op t.v. de reportage gezien bij EénVandaag met Jan die het druk had met het signeren van zijn boeken, had er graag bij willen zijn. Zat sinds vorige week een beetje in de put bij het zien van het lagere getal in de peiling, n.l. van 25 naar 18. Die NOS vind ik tegenwoordig maar een rechts clubje !
Groetjes aan Jan.
Reactie door mevr. D. Keldermann — zaterdag 3 november 2007 @ 19.32 uur
Kansen en uitdagingen
Geweldig dat er zoveel nieuwe SP-leden zijn gekomen. Maar de SP moet denk ik wel een truc verzinnen om Verdonk en Wilders de wind uit de zeilen te nemen voordat er weer verkiezingen komen. Dat lijkt me nu de grootste uitdaging.
Reactie door Jaap Veldkamp — zaterdag 3 november 2007 @ 19.55 uur
CDA blijft de grootste partij in Nederland.
Reactie door wim — zaterdag 3 november 2007 @ 20.08 uur
Ik was er bij en heb een fantastische dag gehad!
We zijn heel gastvrij ontvangen, hebben kunnen meediscussiëren en een kijkje kunnen nemen in de werkomgeving van onze kamerleden.
Heel veel vriendelijke mensen ontmoet. Als nieuw lid voel ik me al helemaal thuis bij de SP.
Bedankt voor deze mooie dag!
Reactie door Mia van Hoeven — zaterdag 3 november 2007 @ 20.35 uur
Jaap niet op Verdonk en wilders fokusen,gewoon de illusie nemem voor wat het is,werkelijkheid zeg dat allen dat de zo genaaid mensensen kunnen het doen,want wat een reactie op een dictatuur(agressie op het volk,hoe dan ook) is?…
PS pas op les eaux troubles,The systeme moet grondig vernietigt worden,pas als mensen niet allen aan nemen ,maar ook kunnen beslisen en weten zullen zij werkelijk direct macht hebben,DEMOCRATIE(de wisper in the wind),
PS aub niet doen wat ALL links partij voor jij heben megedaan,
Gaf met de korte naam
Reactie door gaf — zaterdag 3 november 2007 @ 21.00 uur
Ben vandaag op een van de mooiste dagen in mijn politieke historie geweest,wat een geweldige club, wat een elan.Na de CPN lang zoekende geweest, maar ik heb dat onderbuik-
gevoel weer helemaal terug. Wat ben ik bhlij dat ik lid ben geworden, Het is hard werken maar je weet waar je het voor doet,
n.l. voor een betere samenleving, en ik wil daar aan meewerken. SP dank!! Henk Mak.
Reactie door Henk Mak — zaterdag 3 november 2007 @ 22.33 uur
@5 gaf — zaterdag 3 november 2007 @ 21.00,
Wilders en Verdonk staan in de peilingen wel veel zetels dus helemaal links laten liggen lijkt me onverstandig. We moeten wel kijken waarom mensen daarop zouden willen stemmen.
B.v. met Wilders die het niet heeft op alles wat met de islam te maken heeft. We moete die stemmers duidelijk maken dat zijn oplossingen niet werken, een probleem los je niet op door het buiten je gezichtsveld (Nederland) te plaatsen.
Reactie door Evert Tigchelaar jr — zaterdag 3 november 2007 @ 23.08 uur
Hoi hoi,
De ledendag was echt superrr. Ben nog niet zolang lid maar na vandaag weet ik het wel zeker, ik ben SP-er.
Ben echt super enthousiast.
Nou groetjes, Renske
Reactie door Renske — zaterdag 3 november 2007 @ 23.20 uur
Mogen de nieuwe leden dan wel zeggen dat de SP onzichtbaar is?
Reactie door Johan Kivits — zaterdag 3 november 2007 @ 23.41 uur
Net gekeken op het journaal , dus ik dacht kom hier ook eens kijken.
Goed dat er behalve de wat mindere periode, (door diverse eigenheimers veroorzaakt wat mij betreft) eens niet enorm er werd uitgelicht.
Toch meende de journalist een nieuw iets te moeten lanceren,namelijk dat we de linkse LPF zouden moeten zijn, wat mij betreft had je hier een stuk feller op mogen reageren Jan !
Nieuwe leden , welkom bij een mooie club !
Reactie door Waiter — zondag 4 november 2007 @ 0.33 uur
@9 Johan Kivits — zaterdag 3 november 2007 @ 23.41,
Natuurlijk mag je dat zeggen. Nieuwe leden hebben net zo veel recht als mensen die al langer lid zijn om iets te zeggen. Tegenspreken mag ook, en discusseren. Wijs aan wat er mis is, ook binnen de SP, dan kan er wat aan gedaan worden als het nodig is.
Reactie door Evert Tigchelaar jr — zondag 4 november 2007 @ 0.37 uur
Dag Mia van Hoeven, Henk Mak en Renske en alle meelezende nieuwe leden. Dat zal vast een toffe dag geweest zijn met al die SP-geesten bij elkaar.
Ik hoop dat jullie met ons mee blijven dicussieren?
Wie weet tot zoiets als ‘ziens’ hier.
Groeten!
Reactie door Gloria — zondag 4 november 2007 @ 0.53 uur
Zalige geluiden las ik hierboven, geluiden gegrepen vanuit het hart, daarom beste mensen welkom bij de Socialistische Partij, strijders voor een betere Wereld.
Welkom friends……. for live.
Reactie door TT — zondag 4 november 2007 @ 1.07 uur
@9 Johan Kivits
Je weet dat ze dat mogen zeggen, want als wij het mogen zeggen dan geldt dit voor allen. De SP is zeer democratisch en zal zeker oor hebben voor onze roep om de stemmen luidkeels te verheffen in politiek Den Haag.
Popel jij ook om binnenkort zichtbaar tevoorschijn te komen en mede de straten en de pleinen te vullen om goodbye te zwaaien naar dit miserabele kabinet?
Wie weet tot dan.
Dag Johan.
Reactie door Gloria — zondag 4 november 2007 @ 1.10 uur
evert,ok”Wilders en Verdonk staan in de peilingen wel veel zetels dus”
Zo,cda pvada en de cu zijn nu ook daar.
peilingen zegen mij niets,wat moet ik doen met opinie peilingen?
moet ik geloven dat wilders een beter wereld wil ?
Reactie door gaf — zondag 4 november 2007 @ 1.29 uur
Fantastisch……
Andere partiojen zie je dit niet doen. En blijven zeuren hier LOL
Reactie door Johan — zondag 4 november 2007 @ 2.50 uur
Terwijl andere partijen het moeten hebben van extremiteiten om de media weer eens te halen en waarbij nieuwe partijen veel te vroeg pieken en de gelegenheids stemmers hun al weer lang vergeten zijn zien we dat:
De SP gestaag door blijft groeien met hier en en daar een groeistuip.
Diverse positieve reacties in de media,
en natuurlijk hartelijk welkom nieuwe leden.
Reactie door che — zondag 4 november 2007 @ 5.10 uur
Dat is een mooi gezicht zeg, al die SP kleuren in de Tweede Kamer
Reactie door bertil — zondag 4 november 2007 @ 9.15 uur
Jammer dat ik er niet bij kon zijn.
Maar je kunt niet en naar de scholing (lokaal actief) en naar de nieuwe leden dag.
Zo te zien was het een bijzondere leuke dag,een echte SP dag.
Ik hoop na het zien van het verslag en toespraak van deze dag de volgende keer aanwezig te mogen zijn.
Ik heb via de website toch mee kunnen genieten.
De cursus dag lokaal actief gegeven door Vincent Mulder is wat mij betreft een aanrader voor ieder nieuw SP lid.
Tineke
Reactie door Tineke Tilborghs — zondag 4 november 2007 @ 10.40 uur
Peilingen luisteren niet naar het volk, komen niet in de wijken, doen niets aan het onrecht wat ons wordt aangedaan en tenslotte: peilingen hebben geen vaste achterban. Volgens mij doen aan peilingen geselecteerde personen mee, want naar mijn mening is nog nooit gevraagd terwijl ik toch al even meeloop. Oké, met peilingen kun je het stemgedrag van de zwevende kiezer beïnvloeden. Maar het is nog maar de vraag of je een zwevende kiezer in een stemlokaal kunt krijgen. Als je de kiezer niets te bieden hebt, zoals Wilders en Verdonk, kun je niet rekenen op hun stem. Ik heb dat tweetal nog nooit kunnen betrappen op betrokkenheid met de werkende bevolking. Dus maak ik me als SP-er geen zorgen. De SP moet het hebben van de betrokkenheid van mensen en hun wil om zaken te veranderen. Met alleen ontevredenen, die afgeven op buitenlanders of anderen, verander je niets. De voorbeelden liggen voor het oprapen. De zwakte van rechts is dat ze mekaar te vuur en te zwaard bestrijden en overschreeuwen. Houdt dat voor ogen als de peilingen ietwat teleurstellend zijn.
Reactie door Harry Scheltema — zondag 4 november 2007 @ 11.02 uur
Een goed initiatief is deze zeer geslaagde dag voor ons,de nieuwe leden van de SP.Een grootse menselijke aanpak van een ooit zo kleine partij.Niets overdadig,zoals bij de meeste partijen.Interessant ook hoe onze hardwerkende SP kamerleden haar werkdagen invult op de werkplek.Het debat met o.a.Jasper van Dijk (onderwijs) was voor ons het boeiendst…EN HIJ KOMT LANGS OP HET ROC!Hartelijk bedankt voor deze goed verzorgde dag.
Met vriendelijke groeten,
Lies en Iris
Reactie door Lies de Klerk & Iris Kersten — zondag 4 november 2007 @ 11.23 uur
Ik wil wil ook wel een betere wereld.
Maar niet voor te rijke mensen, Balkenende, Bush, de grote Kooplui, de Koningin en haar familie en hen, wier gat zij allemaal likken.
Maar wel, en het eerst, voor de arme, de onderdrukte, uitgebuite en bedrogen mensen.
Groeten van Haras.
Reactie door Haras — zondag 4 november 2007 @ 11.33 uur
Waarom deed NOS geen live verslag van de SP-dag? Tv-kijkend Nederland werd immers onlangs wèl ongevraagd getracteerd op beelden van de ledendag van het kleinere partijtje VVD, waarin de cisis rond Verdonk rechtsstreeks werd uitgezonden? Of is de VVD misschien een staatsorgaan?
Reactie door Haq — zondag 4 november 2007 @ 11.33 uur
Ik denk dat de media nog erg moet wennen aan de SP en mischien Moet Jan marijnissen maar 2 schoothondjes aanschaffen met een Jaguar en dezelfde woorden uitspreken als P.F destijds. Tja….mischien moet ie zelfs maar homo worden, want die vind je ook dikwijls in medialand.
Mensen zijn zo dom over het algemeen. Je moet als je in het voetlicht wilt staan een gimmick hebben tegenwoordig. Verzin maar wat dus Jan. Elton John had zijn brillen en Zalm had zijn flipperkasten.
Reactie door ReneR — zondag 4 november 2007 @ 13.04 uur
Geweldige dag gisteren! Een beetje debatteren met de Tweede Kamerleden, die serieus in gaan op jouw vragen. Ik ben op het moment bezig met de basis scholing in Venlo, maar reken er maar op dat ik bij scholingen van de S.P. aan wezig zal zijn!
Ik ben al een actief lid en zit in de kerngroep van de S.P.-Venlo: Handtekeningen verzamelen voor b.v.b. Stop uitverkoop Thuiszorg en de aktie Vrachtverbod zie:
http://venlo.sp.nl/
Reactie door Els — zondag 4 november 2007 @ 13.40 uur
Ja inderdaad erg vreemd,…een VVD partijdag op TV waarschijnlijk omdat het toen cruciaal ging om VerdonkGate..maar SP wordt niet interessant gemaakt..we groeien toch wel,dames…leve SP!!!!!!!! Ik had de dag wel op TV willen zien met meneer Mingeluhhh
Reactie door Eric — zondag 4 november 2007 @ 16.18 uur
Het was toch het VVD congres ipv een dagje VVD? Ik neem aan dat de media er ook wel op 24 november 2007 is als de SP hun congres heeft
Fundamenten Versterken
Afgelopen woensdag (31 okt)nog op de ALV van SP Utrecht geweest om mijn stem te laten horen.
Reactie door Marjan, Maarssen — zondag 4 november 2007 @ 16.32 uur
Beste SP,
Helaas heb ik nooit het geluk gekend om bij dit soort opendagen te mogen zijn. Altijd was het weer vol. Wanneer er eens nog een gelegenheid komt, wil ik er ook graag bij zijn. Zulke dagen zijn nuttig en informatief.
Mvgr,
Reactie door Niek van Aurich — zondag 4 november 2007 @ 16.44 uur
Ik denk dat ik wat gemist heb…. ik ben al een paar jaar lid en had ook heel graag deze dag mee willen maken maar nog nooit uitgenodigd.
Ook niet op de website gelezen dat dit georganiseerd werd. Heel jammer maar misschien een volgende keer.
Fijn om op tv te zien dat de saamhorigheid weer aanwezig was. De kracht van de partij en een beste reclame voor de SP. Chapeau!
groet,
Reactie door josefien — zondag 4 november 2007 @ 17.29 uur
Graag had ik ook deze dag mee willen maken, samen met nog andere SP leden, helaas niet uitgelood..Hopelijk word er nog een dag georganiseerd voor de mensen , die voor deze dag niet uitgenodigd zijn. Ik denk dat heel veel SP leden ook degene die langer lid zijn als een jaar, graag een bezoekje aan de tweede kamer brengen. Ik vind dat dit ook bij het lidmaatschap hoort. Dus Jan, wij wachten op de volgende uitnodiging, voor een bezoek aan de tweede kamer.vriendelijk groet erica zomer
(Beste Erica, we hebben 3.000 nieuwe leden uitgenodigd, maar mochten helaas niet meer dan 500 mensen toelaten. En we mogen zo’n dag ook maar één keer per jaar organiseren. Maar niet getreurd, kijk hier even svp. JM)
Reactie door erica zomer — zondag 4 november 2007 @ 17.40 uur
Persoonlijk initiatief
@ 28 Niek van Aurich en anderen
Fijn dat julie zo enthousiast zijn. Je kunt via dit weblog en via je plaatselijke SP-afdeling anderen oproepen om samen zo’n leuke SP-dag te organiseren, landelijk, regionaal of plaatselijk. Ik denk dat de SP daar graag aan wil meewerken.
Veel mensen vinden veel voldoening en leuke nieuwe contacten door actief mee te doen de SP. Veel plezier.
http://www.sp.nl/interact/werk_mee
Reactie door Jaap Veldkamp — zondag 4 november 2007 @ 18.43 uur
Heel mooi zo’n dag en nu wat een goed SP’er betaamt. Meedoen aan inhoud door kritisch een partij te volgen die nog nimmer verantwoordelijkheid in een kabinet heeft gedragen. Welke punten moet de SP zeker waar maken, als het zover komt? Daar moet het over gaan.
Reactie door Ton Sijm — zondag 4 november 2007 @ 18.51 uur
Ik heb een fantastische dag gehad en weer met vele vrienden kunnen spreken.
Het was in een woord geweldig Jan.
Reactie door Sven — zondag 4 november 2007 @ 19.24 uur
@Ton Sijm — zondag 4 november 2007, 18.51
Het zal wel aan mij liggen, maar jouw complimentjes en goedbedoelde kritische houding t.o.v. de SP klinken voor mij nooit erg overtuigend.
Liever nog vóórdat het zover is, dat de SP gaat meeregeren, is het zeer beslist aan de orde, wat de SP waar wil maken. Wie de SP (kritisch) volgt, heeft daar inmiddels natuurlijk al een aardig beeld van.
Wat NU evenwel aan de orde is, is dat de partijen, die NU zonodig regeringsverantwoordelijkheid moesten dragen, kritisch worden gevolgd.
Reactie door Wilbert — zondag 4 november 2007 @ 19.29 uur
Als nieuw lid van de SP kan ik alleen maar zeggen: KLASSE en een grote pluim voor alle medewerkers die deze ledendag tot een onvergetelijke hebben gemaakt.
DANK,DANK,DANK.
Reactie door Louis van Dam — zondag 4 november 2007 @ 19.52 uur
Dank aan de organisatie.
Helaas veel te weinig van dit soort dagen.
Reactie door Tim 76 — zondag 4 november 2007 @ 20.09 uur
@ 32 Ton Sijm
Meedenken kan natuurlijk geen kwaad, vooral als je op een bepaald gebied bijzonder deskundig bent. Maar ik denk persoonlijk dat het belangrijker is dat iedereen die voor de SP is zich ook praktisch inzet.
Bijvoorbeeld door met mensen op een vriendelijke en vrijblijvende manier over de SP te praten, door het tijdschrift Tribune rond te brengen, door koffie te schenken op SP-feesten, door opinieonderzoek op te zetten, campagnefilms te maken, SP-feesten te organiseren en door allerlei andere praktische klussen te doen voor de SP. Of door geld te schenken aan de SP. Dat soort steun maakt de SP wezenlijk sterker.
Reactie door Jaap Veldkamp — zondag 4 november 2007 @ 21.11 uur
Zat Jan hier maar, in plaats van deze idioot:
http://www.archive.org/details/Political_videos-GeorgeWBush20040316_2_265
Reactie door olav ten broek — zondag 4 november 2007 @ 23.26 uur
Leuk om hier zoveel enthousiaste reacties te zien. Alle nieuwe leden: welkom bij de SP!
@25 (Els). Fijn dat je het naar je zin hebt gehad en hopenlijk tot morgen op de ledenvergadering over het aanstaande congres!
Met een groet uit Venlo ;-)
Reactie door Erik Manders — zondag 4 november 2007 @ 23.49 uur
Fijn dat de SP er weer zoveel leden bij heeft, van harte welkom allemaal!!
Reactie door ToN — maandag 5 november 2007 @ 1.11 uur
Iedereen die er graag bij had willen zijn: opgeven!! Op SP.nl staat dat al heel lang, invullen en gaan!
@32 Ton Waarom zou iedereen de SP kritisch moeten volgen? Gewoon met interesse volgen kan ook. Kun je niet gewoon vertrouwen hebben? In al die jaren dat de SP nu bestaat hebben ze nog nooit iets geroepen of gedaan waar ik het niet mee eens was. Natuurlijk heeft de groei van de SP een aantal mensen bang gemaakt, zodat de media er als de kippen bij is om iets negatiefs te zoeken, maar laten we ons binnen de SP daardoor alsjeblieft niet gek laten maken. Overigens als er iets positiefs te melden is, wat erg vaak is (!), zie je de media meestal niet.
Reactie door Irma — maandag 5 november 2007 @ 8.33 uur
@41 Heel terechte opmerking én conclusie van
jou Irma, die velen met je zullen delen, maar
let op:
VANDAAG, 5 november 2007, IS WEER EEN DAG OM
TE VIEREN.
Hopen we hier toch wéér over een duidelijk
toenemend aantal leden heel verheugd te zijn!
Tja, ik hoop dat velen die vandáág járig zijn
dat dan ook volgend jaar, weer groter gewor-
den, kunnen vieren! Zonder hoop geen toekomst
en afbreuk aan vertrouwen doen, is niet de
leus van deze Socialistische Partij, die gaat
opgewekt, structureel vormend aan de basis,
met groot plezier en opgewektheid verder!
Heel fijne dag gewenst voor allemaal !
Met van hieruit, hartelijke groeten aan het
hele land, Madelief.
Reactie door Madelief — maandag 5 november 2007 @ 8.43 uur
Op naar de grootste partij van ons land qua ledental EN kiezers! De krant van uitgekookt en wakker Nederland weet wel weer te melden dat Verdonk er weer een zetel bij heeft ( zou kunnen hebben dus ) maar loopt met een boog om “ons” succes heen. Geeft niet, ik maak me pas zorgen als Rita meer dan 50000 BETALENDE leden bij elkaar kan krakélen. SP forever!
Reactie door William — maandag 5 november 2007 @ 11.42 uur
Wilders en Verdonk moeten aangepakt worden op hun daden in de tweede kamer.
De website http://www.politix.nl/partij.php geeft per partij aan wat hun voorstellen zijn geweest in de tweede kamer en tevens hun stemgedrag op voorstellen van anderen.
Dit geeft munitie om mee te schieten.
Je kunt hiermee feitelijk aantonen waarvoor aanhangers van Wilders en Verdonk kiezen.
Door hun stemgedrag in de kamer te volgen kun je zien wat hun werkelijke agenda is (naast de populistische retoriek).
(Lid) Verdonk staat nog niet in de lijst, wellicht dat dit op korte termijn nog komt.
Reactie door Janneman — maandag 5 november 2007 @ 12.07 uur
Janneman — maandag 5 november 2007 @ 12.07:
Goedemiddag,
Hartelijk dank voor de onthullende link:
Ik heb eens wat langer op deze interessante site gegrasduind en met name de mogelijkheid gekozen waarbij je per voorstel, in de 2e kamer gedaan, kunt zien hoe partijen dan stemden.
Al weet je dat eigenlijk wel, het is dan toch ontstellend om te zien dat met name het CDA op praktisch alle voorstellen die het leven voor mensen met een minimum inkomen -en ook werknemers in het algemeen- een ietsje draaglijker kunnen maken, afwijst.
Ook blijkt dan dat met name voor die groep het repressie- en controlenet sterk is uitgebreid waar, je raadt het al, ook het CDA volop aan heeft meegewerkt.
En natuurlijk zijn al deze nare zaken ook goedgekeurd door “traditioneel” rechts zoals VVD, LPF, groep Eerdmans, maar daar verwacht je zulks van.
Ik hoop dat dat vermaledijde CDA eens keihard wordt aangevallen en aangesproken als het weer eens schijnheilig over “de zwakkereren” spreekt en dan ondubbelzinnig en overduidelijk wordt geconfronteerd met zijn voor juist die groep nadelige stemgedrag…!
Voorts valt voor wat dit betreft ook het stemgedrag van de Christenunie me zeer tegen, ik had van deze partij toch meer compassie met de zwakkeren verwacht, zeker in het licht van de toch al verregaand afgebroken -nee gesloopte- sociale zekerheid!
Harrie V.
Reactie door Harrieke — maandag 5 november 2007 @ 13.12 uur
@ Madelief
Ik lees en denk je boodschap te hebben begrepen.
Als je mijn reactie niet kan duiden, in dat geval, heb ik het dan gelukkig verkeerd begrepen.
Liefs, Wattenstaafie
Reactie door Wattenstaafie — maandag 5 november 2007 @ 15.04 uur
At 2, over de club van Geert Wilders & Rita Verdonk,
wel, ik heb er even over nagedacht, maar ik zal geenszins middelen beschikbaar stellen, die hen niet eigen zijn (niet bij machte zijn). Hoe zouden zij weten, daarmee om te gan? Geen steun dus, die op verkeerde aannames gebaseerd zijn. Dat is één.
Verder natuurlijk geen weerstand bieden, in de zin van het veroorzaken van een extra subject die erbij betrokken kan worden. (Om het maar ingewikkelder te maken, waarvan ik mezelf welders verdenk, richt ik me nu op Wilders en Verdonk.) Alleen maar eigenbelang tonen, want dat is immers ieders belang. Vergeet uzelf niet mensen, dat is immers de bron van veel ellende. Ken uzelf, dan hoeven Wilders en Verdonk dat niet te doen, als ze dat al van plan waren. Geef jezelf de ruimte, dan doe ik dat ook.
Goed, de wind uit alle zeilen. Het lijkt me goed om een poging te wagen, voordat ze in een storm verzeild raken. Het hoeft niet blijven te bestaan, ze kunnen wel beide blijven gaan.
De truc is misschien; (even mijn hoofd leegmaken hoor.. daar gaat mijn studie-groep) om het mooie ervan in te zien.
Ook voorin het buitenland,
Met de vriendelijke groeten,
Reactie door Bas Schoutsen — maandag 5 november 2007 @ 17.28 uur
Met altijd maar links afslaan bereik je ook niets,rij je alleen maar rondjes mee.
Door soms eens een keer rechts af te slaan kom je waar je wezen moet.
Geef mij maar een partij sociaal waar het kan en zakelijk waar het moet en helaas de SP is door het generaalpardon te steunen erg naief en verkeerd sociaal.Mensen die nu asielaanvragen kunnen lekker blijven procedurestapelen opkosten van de hardwerkende burger en dan is het alleen wachten op het juiste kabinet en wala men heeft weer een verblijfvergunning.Sociaal he? Ik noem het asosiaal! De feiten staan allemaal beschreven in het boek “de Immigratieramp”van S Fritsma! De SP wordt voor mij pas een sociale partij als men ook deze wantoestanden aan wil pakken,tot die tijd is het een veredelde Pvda!!
Reactie door R.M.Bras — maandag 5 november 2007 @ 17.31 uur
Ik heb een beetje kritiek op de website van de SP.
Mag dat?
Zo mis ik in de heel belangrijke linker bovenkolom een zeer belangrijke link.
De link; AGENDA.
Met veel moeite is het wel mogelijk om uit te zoeken wanneer er partijdagen of regionale bijeenkomsten zijn.
Maar dit moet toch beter, sneller en vooral duidelijker kunnen.
(heel belangrijk voor nieuwe leden)
Reactie door Tim 76 — maandag 5 november 2007 @ 17.40 uur
R.M. Bras, ik snap uw verontwaardiging maar ik denk dat u iets door elkaar heen haalt. De Sp is voor een generaal pardon geweest omdat het ging over mensen die hier al vaak meer dan 5 jaar zijn en al die tijd in onzekerheid. Deze mensen hebben dus onnodig moeten wachten op een eindoordeel, een fout van vorige kabinetten. Het is niet meer dan juist om verantwoordelijkheid te nemen. Het had gespreid gekund..verder zit Nederland pottdicht..er is een groei in Belgie
Reactie door cynthia — maandag 5 november 2007 @ 20.29 uur
Ik ben ook een nieuw lid, (sinds oktober 2006) maar ik wist hier helemaal niets van. Evengoed leuk voor de mensen die er wel bij waren. Het zal vast een bijzondere ervaring geweest zijn.
Reactie door margriet — maandag 5 november 2007 @ 21.46 uur
Cynthia, waarom heeft de SP de motie van Wilders uit 2006 dan niet gesteund?
Deze motie lag het zogenaamde procedurestapelen aan banden.Het keer op keer een nieuwe aanvraag indienen na afwijzing van de rechter noem ik niet in onzekerheid zitten dan weet je na je eerste afwijzing van de rechter toch waar je aan toe bent. Lijkt me dat deze motie van Wilders heel logisch is en dit heeft niets me discriminatie te maken.Wat je nu gaat krijgen is dat mensen die nu naar Nederland komen ook weer aan het stapelen gaan en daarmee net zolang aan de gang blijven tot het juiste kabinet is beedigd en er weer een generaal pardon wordt ingevoerd.Het is toch gewoon dweilen met de kraan open?We hebben het in Nederland over de vergrijzing en dat dit een enorme druk zet op onze verzorgingsstaat maar wat denk U wat een druk immigranten op onze verzorgingsstaat zetten?Begrijp me niet verkeerd voor vluchtelingen moet er in Nederland altijd plaats zijn of worden gemaakt.Maar mensen die de uitspraken van de rechtelijke macht niet erkennen en de mazen in de wetten gebruiken om toch een verblijfsvergunning te bemachtigen in ons kleine maar oh zo volle landje moeten hier niet toegelaten worden.En dan heb ik het nog niet eens over de massa immigratie doormiddel van het overlaten komen van de partner uit het land van herkomst,lees het boek de immigratieramp maar eens van het kamerlid S.Fritsma.
De SP zegt dat het tussen de burger staat maar is voor het bovenstaande Oost Indisch doof en dat is jammer,daarom kiezen de mensen in Nederland die hier schoon genoeg van hebben in de toekomst voor de PVV en of TON.
Groeten een bezorgde vader.
Reactie door R.M.Bras — maandag 5 november 2007 @ 22.37 uur
@52 R.M.Bras
Goh Bras… wat voor jou een ramp is, is voor velen een zegen.
Vergeet even niet dat allen hier belasting komen betalen en de vergrijzing een dikke smoes is, want ook zij betalen mee tot aan hun laatste dag. En die zal, gezien de soft-euthanasiserende maatregelen van dit kabinet, steeds meer inkorten!!
Vind jij Nederland vol? Ja dat vind ik ook, vol van dit naargeestige gebral! Goed voor jou dat jij rechtsaf bent geslagen en samen met Wilders bereid bent die koran te verscheuren en de moslimzaak ‘uit te dunnen’. Daar is Bush op zijn manier weer mee bezig in andere landen… Hitler wist ook wel raad met de Joden… zijn Grote Rijk is niet gelukt, maar dat maken wij af!
De vraag is hoe jij je zult voelen in de hemel? Misschien ook overvol en ben jij wel bereid ze er met bosjes uit te sturen?
Laten we blij zijn dat God het DAAR voor het zeggen heeft!! Want DAAR is IEDEREEN welkom!!
Als het aan mensen ligt gaan we de zaak DAAR ook weer opdelen in landen en grensjes en die moeten toch ‘verdedigd’ worden…. Gooien we er weer talloze heffingen tegenaan en een overdosis marktwerking en ach ja dan verschijnt er weer zo’n Bush-achtige big brother… en zie daar! Een Balkenende-achtig vroom type aan zijn zijde. Let’s go: vrijbrief voor de neoliberalen en jatten die hemelse schatten! Dus creeren we weer armen en ach die kunnen wel naar de voedelbank…
MOET JE TOCH NIET AAN DENKEN?
Nou, waarom zou je dan hier op dit soort gedachten komen? Is je stagetijd nota bene!!
Groeten een bezorgde moeder.
Reactie door Gloria — dinsdag 6 november 2007 @ 2.48 uur
@46, Bedankt voor jouw reaktie, maar ik moet
tijd vinden om veel nog ‘in te halen’ hier,
omdat de afgelopen week bijna te hectisch werd, maar voor mijn naaste(n)liep die wonder
wel nog goed af, ánders had ik tijd te over
gekregen! Hoop dus dat ook deze keer allerlei
proza is blijven staan! Kom het dus absoluut
tegen en dan hoor je uiteraard weer van me!
Fijne dag en alle loggezinden, dat die deze
maar tevens goedlogs en goedlachs zien door te komen en voor sommigen is dat een wel zeer
grote opdracht en inspanning tevens. Madelief
Reactie door Madelief — dinsdag 6 november 2007 @ 9.21 uur
R.M.Bras het gaat over mensen die hier al waren en dus niet over mensen die hier nieuw zijn. Nederland zit potdicht, het is heel moeilijk om nu een verblijfsvergunning te krijgen dus van stapelen is geen sprake.
Wat Wilders doet is wel degelijk stigmatiseren en over 1 kam scheren. Het enige wat hiermee bereikt wordt is haat en dus ook geweld en daar zou u zich zorgen over moeten maken als vader. Ik hoop dat u verder kunt kijken dan het geschreeuw van Wilders en Verdonk. wat willen ze concreet en waarom? Er is ook een groot verschil tussen mensen die de Islam aanhangen en mensen die het Fundamentalisme aanhangen en Wilders scheert dat over 1 kam en blaast het probleem op. Ook ik maak me zorgen over de radicalisering die overal merkbaar is maar komt dat niet juist doordat er over mensen gesproken wordt in plaats van met? Komt dat niet juist doordat mensen liever naar een ander wijzen als zondebok en dat laatste is heel gevaarlijk. Het is de schuld van onze vorige kabinetten dat het een zootje is in Nederland en wie zat daar niet in? Juist de SP en dus ook niet toen Wilders nog snoepte van de VVD pot! Heeft de VVD iets voor ons gedaan? Nee! Wel voor de grote bedrijven
Reactie door cynthia — dinsdag 6 november 2007 @ 17.05 uur
Maar wie wordt slecht neergezet? De SP en ook Wilders en onze media doet daar heel goed zijn best voor. Hoe dat ging met Pim Foruyn ben ik niet vergeten. Trap niet in dat zondebok verhaal
Reactie door cynthia — dinsdag 6 november 2007 @ 17.07 uur
graag wil ik een foto toevoegen met de titel: “wie bij mij in de keuken mag kijken kan zien dat ik op de ledendag van de SP geweest ben”; hoe kan ik dat doen?
Ine
Reactie door ine de vries — dinsdag 6 november 2007 @ 19.44 uur
Zolang mensen na afwijzing van de rechter gewoon weer een nieuwe procedure kunnen starten zal het zo zijn dat mensen gewoon in ons land kunnen blijven net zolang tot de tijd rijp is voor een nieuw generaalpardon.
En ja dan kan het zomaar zijn dat je hier al 13 jaar bent.
Als hier geen maximum aan wordt gesteld wachten deze mensen tot er een nieuw pardon zal zijn.
Ik heb het dus over de groep voor het afgelopen pardon en over de groep over pakweg 6 (of het volgende linkse kabinet met de SP?)jaar.En natuurlijk zijn er gematigde Moslims in Nederland maar zolang deze gemeenschap zich niet hard opsteld tegen de extremevorm van de Islam en geen duidelijke vuist maakt tegen deze vorm en deze ziekelijke groep uitsluit,zolang men toestaat dat er Imams predikken die alles verwerpen waar het Westen voorstaat en moslims proberen te radicaliseren mogen ze van mij allemaal het land verlaten.
Laat dan zien als gematigde Moslims dat je het er niet mee eens bent.Waar blijven die demonstraties,waar blijven ze die haat predikende Imams aangeven bij de politie/of AIVD?Wie zwijgt stemt toe maar dan moet je ook niet klagen dat de hele groep er op aan wordt gekeken.Dan moet je maar een duidelijk signaal afgeven dat je er als Moslimgemeenschap alles aan zal doen om de extreme vorm uit ons land te drijven.
In de regel is bij mij elk mens gelijk maar ga niet zagen aan ons Nederland en zeker niet als je hier ooit naar toe bent gevlucht of geemmigreerd dan heb je je aan te passen en de grondwet als leidraad te gebruiken en je aan de wet te houden.We hebben hier in Nederland een scheiding tussen kerk en staat en dus kunnen je als Moslim zijnde niet de Koran als jouw wetgever gebruiken.Doet een Christen en een Katholieke ook niet.Als je dit wel doet dan zet je jezelf dus buiten onze samenleving.En laat dat laatste nou net het probleem zijn van Moslims laat staan de Sharia aanhangers.
Hartelijke groeten een PVV stemmer die het op veel punten eens is met de SP behalve op bovenstaande punten.
Reactie door R.M.Bras — dinsdag 6 november 2007 @ 20.55 uur
R.M.Bras, heeft u in de gaten dat rechters en advocaten in Nederland dus aan deze mensen enorm hebben verdiend? Dat is typisch Nederland en niet de schuld van die mensen.
Wat de media betreft…meneer Bras daarin is enorm gestigmatiseert en het probleem is opgeblazen want dat is goed voor de verkoopcijfers, ja in zo`n land leven wij!!
Alles en iedereen is over 1 kam geschoren. Mag ik u vragen of u moslims kent? Heeft u wel eens met een paar mensen gepraat? kent u de Islam? Weet u het verschil tussen de Islam en het fundamentalisme?
De problemen die hier zijn met mensen wiens ouders afkomstig zijn uit Turkije of Marokko komen voort uit cultuurverschillen en dat is een verschil met godsdienst!De eerste generatie Turkse en marokkaanse mensen mochten hier het zware werk doen en verder de mond houden en vooral geen opleiding volgen. Dankzij de PVDA in hoofdzaak mochten deze mensen zich hier vestigen met hun familie maar er werd geen verantwoordelijkheid genomen door teveel kabinnetten om deze mensen te helpen zich hier te kunnen redden. Er werd niet stilgestaan bij cultuurverschillen en de invloed hiervan op onze maatschappij. Wat ga je doen als je de taal niet kent? Je gaat naar mensen toe die jouw taal wel spreken! Dat is menselijk namelijk…Je kunt niet eenzijdig het probleem leggen bij deze mensen. Er zijn ook genoeg mensen die zo Nederlands zijn als wat inmiddels..
Reactie door cynthia — woensdag 7 november 2007 @ 11.36 uur
Als je met een Westerse bril gaat kijken naar culturen en godsdiensten die niet Westers zijn kun je niet goed kijken omdat je dan een te eenzijdige visie hebt
Reactie door cynthia — woensdag 7 november 2007 @ 11.40 uur
VVSP** (V&A;)
Kunnen we de SP en de VVD niet samenvoegen? (Kan de SP en de VVD samengaan.) Dan kunnen we zorgen dat we allemaal rijker worden. (Een SP’er werkt toch ook voor een ander?) Dat kan een VVD’er ook doen, tenzij ik daar patent op aanvraag natuurlijk.)
Als ik zorg voor het milieu, dan kan mijn baas een goedkopere auto* betalen én in een beter milieu rijden. Dat staat ook nog beter. V&A your way.
*een BMW A6 geloof ik. Je hebt dan immers geen dubbele kosten, en veel is al gegeven, dat niet opnieuw geacquiseerd hoeft te worden. Ik kan u garanderen; een beter milieu is veel beter voor uw geestelijke gesteldheid, en verruiming voor uw denken, denkwerk, down en laten. -BIA
**lijkt me nog niet haalbaar. Toekomstmuziek;))
(Ik denk dat ik nog ga knoeien met al die talen. Een vrouw moet ik immers ook kunnen begrijpen. Maar niet hier hoor, wees gerust!)
We zijn allemaal zo rijk en ik geef het je te doen,
(Gebruik de talenten die je hebt,)
the harddrive may find it pretty soon.
(laat het je niet in de weg staan,
waar “hij” (ik dus) allemaal over rept.)
@Jaap Veldkamp, Bedankt voor je heldere bewoordingen hier, redelijk consequent;
ik krijg het blijkbaar niet voor elkaar.
En aan de nieuwe leden; ik hoop dat u mijn woordkeuze welgevallig bent, doch sinds kort is er ook bij nieuwszender BNR de mogelijkheid via een telefoonnummer oplossingen en suggesties en uw ideeën, begrip, aan te geven, op de vragen waar u een eenduidig antwoord heeft of denkt te hebben met uw eigen argumenten, heldere en hernieuwde inzichten wat u zeggen wilt. Als ik zo vrij mag zijn, ook hier zijn ‘ze’ meer dan van harte welkom. Als u dat doet, hebben we het niet meer over bedrog en bezit (die nu nog het licht niet hebben gezien zogezegd), bent u Wilders voor, en Verdonk tegen. In positieve zin. Luister ook naar BNR in de auto op frequentie ~100.0 (ruwweg, zie http://www.bnr.nl / frequenties), ik ben niet de enige immers. Meer kan ik er niet van maken. Dank.
Reactie door Bas Schoutsen — woensdag 7 november 2007 @ 15.44 uur
Cynthia, Je hebt gelijk wat betreft het over 1 kam scheren van Wilders, daar zijn we het allen over eens.
Maar toen de gastarbeiders hier kwamen, op verzoek van J. den Uijl waren er wel degelijk mensen die vonden dat, toen bleek dat ze niet teruggingen deze mensen moesten inburgeren maar alleen door het woord uit te spreken werd je als fascist bestempelt.
Als je vond dat men zich hier moest gaan aanpassen, waar op zich helemaal niks mis mee is ,was helemaal het huis te klein, met als gevolg dat er maar niks meer gebeurde en met liet (pvda/cda/vvd)het maar aanmodderen toen kreeg je Janmaat, hoe je ook over deze man denkt, ook hij had een punt, alleen bracht hij het helemaal verkeerd en uiteraard net als Wilders te populistisch, de komst van deze figuren zijn een gevolg van het falend beleid van de overheid.
Janmaat,Wilders en in zekere mate Fortuijn waren nooit opgekomen als het integratiebeleid vanaf het begin af aan goed was aangepakt.
40 jaar geleden kwamen de eerst Turken en Marokkanen, er is dus nu al een 3e generatie in ons land, vele van hen zijn niet veel boven het niveau van hun ouders en grootouders gestegen, dat vind ik een treurige zaak, totaal mislukte integratie.
Met recht een multcultureel drama.
Reactie door Carla — woensdag 7 november 2007 @ 19.40 uur
corretie op mijn reactie hierboven 40 jaar moet zij 30 jaar
Reactie door Carla — woensdag 7 november 2007 @ 21.54 uur
Carla precies! maar is dat de schuld van die mensen of van falend Overheidsbeleid?
Reactie door cynthia — woensdag 7 november 2007 @ 22.59 uur
Goede zet van de SP om dit in een openbaar gebouw te houden zo dat niet rokers ook konden genieten.
Reactie door De Hakker — donderdag 8 november 2007 @ 0.02 uur
Ik heb een knipoog van Jan gehad, op de foto met Harry, een goed gesprek met Paul, en ga zo maar door.
Het was de dag van het jaar!
Reactie door Johan Scholte — donderdag 8 november 2007 @ 7.59 uur
En dan, als of het niks is, woensdag nog een kijkje mogen nemen in de keuken van het
Euro-parlement, weten we in ieder geval waar
onze zuurverdiende belastingcentjes heen gaan, ook weer een initiatief van de SP!!!
Ik hamer er op mensen, als de partij zoveel
voor ons als leden doet, geef dan het beste
van je zelf terug en strijdt voor een betere
samenleving waar ieder gelijk is!!!!!
Laat je zien en horen, ga naar de menseen toe, heus het is het waard om AKTIEF te zijn.
Groeten,
Henk Mak
Reactie door Henk Mak — donderdag 8 november 2007 @ 10.57 uur
Aan alle reageerders,
het was de eerste keer, en helaas mag het slechts 1x per jaar, ook de kosten waren dus hoog, want het was goed verzorgt, dus telate aanmeldingen, jammer maar minder als helft kon komen, er waren diverse groepen ingedeeld dus verschillende discussie’s
Leerzaam en leuk, maar de Rita en Geert reactie’s, er word aan een standaard puntenlijst gewerkt om de meest gestelde vragen te beantwoorden en wat ze fout doen, dus even gedult, er word aan gewerkt, maar beter later iets goeds dan fouten!
Jan Marijnissen heeft ook gezegt; Ieder Lid is een SP er en zou alle vragen moeten kunnen beantwoorden, dus elk lid vertegenwoordigt de partij, dus de info komt vermoedelijk binnenkort in de Tribune!
Het was wel opvallend dat er vele buitenlandse afkomst waren en invalide, dus ook de zwakkere waren nu sterk vertegenwoordig, mede omdat alle andere partijen niets doen, maar wel veel beloven!
Reactie door Gozik — vrijdag 9 november 2007 @ 20.25 uur
Nou heel nice dat de SP groter wordt. De vraag is hoe deze leden-stijging de huidige nl beleid terugdringen gaat en socialer gaat maken? Ook hoe lang zullen we deze keer voor een verandering wachten? Niet tot de volgende verkiezingen hoop ik? Het lijkt me veel te ver nog 3 jaren. 25 zetels in de TK is goed, maar ik heb de indruk dat om een echte verandering in nl te krijgen moet er een linkse sfeer eerste beheren en niet alleen het aantal TK zetels winnen.
Reactie door Hong'rigg — woensdag 14 november 2007 @ 19.36 uur
Ben blij dat de SP groter wordt.
Ik ben wel kwaad dat de SP veel te weinig in de Media is, en dan met krachtige uitspraken.
Jan, ik mis je passie, kwaadheid.
Om mij heen hoor ik dezelfde klachten, allemaal SP – stemmers, maar zeer ontevreden.
Dit kabinet dendert als een Marktwerkende oliemachine door en door.
Hoe is dit in godsnaam nog enigszins terug te draaien.
En de Wilders, Verdonk stemmers zijn volgens mij de mensen die er vaak financieël slecht voor staan, zich minderwaardig voelen, en vooral angstige mensen zijn, steun als SP deze mensen.
Angstige, mensen die het financieël zwaar hebben, kunnen kijk maar naar de 2e wereldoorlog totaal doorslaan naar hele enge mensen, Verdonk en Wilders doen me daar toch vaak aan denken, gevaarlijke narcisten.
Reactie door Joia — donderdag 15 november 2007 @ 8.34 uur
Zo, en nu nog sluiten, i.p.v. close onder de foto :-)
Reactie door Kees — dinsdag 20 november 2007 @ 21.55 uur
Nog even, en jullie hebben me overgehaald om lid te worden!
Reactie door Kees — dinsdag 20 november 2007 @ 21.56 uur